מידע למועמדים – תואר שני – החוג להפרעות בתקשורת

תכנית הלימודים לתואר שני (מ”א) בהפרעות בתקשורת

(292201-23-01 מסלול עם תזה / 292202-23-01 מסלול עם עבודת גמר)

מצגת עם תחומי מחקר של סגל החוג

מידע למועמדים לשנת תשפ”ד

יו”ר לימודי מ.א.: ד”ר תמר דגני

מרכזת תארים מתקדמים: גב’ עפרה פוגלהוט

אודות התוכנית

מקצועיות קלינית בתחום ההפרעות בתקשורת מצריכה תשתית תיאורטית מקיפה באחד מתחומי הליבה של המקצוע (שפה/שמיעה) ושילוב שלה עם ידע מעמיק בתחומים מדעיים שמהווים את הבסיס התיאורטי של תחומי ליבה אלה כגון: בלשנות, מדעי המוח וקוגניציה.

החוג להפרעות בתקשורת רואה בלימודי המ”א חלק בלתי נפרד מתהליך ההכשרה של קלינאי התקשורת, כנהוג ברוב העולם המערבי שם נדרש תואר שני לפחות והרישוי ניתן באחד מתחומי הליבה בלבד- שפה או שמיעה .

מטרות הלימודים

תכנית הלימודים לתואר מוסמך בחוג להפרעות בתקשורת נועדה להעמיק את הידע המקצועי של בוגרי התוכנית בתחומי השמיעה, השפה, התקשורת והקוגניציה תוך שימת דגש על הממשק בין תחומים אלה, במטרה לקדם את המחקר הבסיסי והקליני בתחום ההפרעות בתקשורת. 

תנאי קבלה

א. לבעלי תואר ראשון בהפרעות בתקשורת

1. תואר ראשון בהפרעות בתקשורת ממוסד אקדמי מוכר בארץ או בחו”ל

2. ממוצע ציונים של 85 לפחות בתואר הראשון

3. ציון 80 לפחות בבחינת כניסה באנגלית

4. שני  מכתבי המלצה בנוגע לכישורים האקדמיים של המועמד. לפחות המלצה אחת ממליץ אקדמי. (נוסח המלצה מכתב באנגלית )

5. תנאי הכרחי למסלול עם תזה הינו ביצוע עבודה מחקרית במהלך התואר הראשון.

ב. לבעלי תואר ראשון בהפרעות בתקשורת ממוסד אקדמי בחו”ל

1.      מועמדים בוגרי אוניברסיטאות מוכרות מחו״ל וכן בוגרי אוניברסיטאות בעלות שלוחות בישראל, אשר פועלות באישור המועצה להשכלה גבוהה, יחויבו לעמוד בהצלחה בבחינת ה-GRE או בלימודי השלמה במסגרת התואר הראשון. לפרטים נוספים, יש לפנות לתקנון לימודים לתואר שני.

2.      ממוצע של 85 לפחות בקורסי השלמה שיקבעו ע”י וועדת הקבלה.

3.      למסלול עם תזה יש להשלים סמינריון מחקרי לפי האשכול אליו מעוניינים להתקבל, ולקבל ציונים של 85 לפחות בסטטיסטיקה, שיטות מחקר ובסמינריון המחקר. 

ג. לבעלי תואר ראשון שאינו בהפרעות בתקשורת

1. תואר ראשון ממוסד אקדמי מוכר בארץ או בחו”ל

2. ממוצע ציונים של 85 לפחות בתואר הראשון

3. ציון של 80 לפחות בבחינת כניסה באנגלית

4. שני מכתבי המלצה  בנוגע לכישורים האקדמיים של המועמד. לבוגרי דיסציפלינות קליניות יוכל אחד הממליצים להיות מדריך או מנחה קליני. ( מכתב המלצה באנגלית )

5. ממוצע של 85 לפחות בקורסי השלמה שיקבעו במידת הצורך על ידי ועדת המ.א. בהתאם לרקע של המועמד ואשכול הלימודים המבוקש.

6. תנאי הכרחי למסלול עם תזה הינו ביצוע עבודה מחקרית במהלך התואר הראשון.

התואר השני לא מכשיר לעבודה כקלינאי תקשורת ואינו מקנה את הזכות לגשת למבחן הרישוי של משרד הבריאות.

לכל המועמדים

ההרשמה ללימודים לתואר שני בחוג להפרעות בתקשורת לשנת הלימודים תשפ”ד תחל ב-29 לינואר 2023.

מועד אחרון להרשמה לשנה”ל תשפ”ד (2023-2024) 29.6.23

מצורפות הנחיות להגשת תיק מועמד וקישור לשליחת התיק.  ניתן להגיש מועמדות החל מ- 01.03.2023 ל – הגשת מועמדות 

מועד אחרון להגשת מסמכים: 16.7.23  

בנוסף, יתבקשו כל המועמדים למלא קורות חיים אישיים ומקצועיים קישור

זימון לראיון אישי יעשה בהתאם להחלטת וועדת הקבלה לתואר שני.

מועמדים שהתארים הקודמים שלהם הם ממוסדות ששפת ההוראה בהם אינה עברית, יהיו חייבים לעבור בחינת ידע בעברית ברמה הנדרשת על ידי האוניברסיטה כתנאי לקבלה ללימודים.

בחינת הכניסה באנגלית תתקיים במספר מועדים :  10.03.2023, 21.04.2023, 12.05.2023, 02.06.2023, 14.07.23 רישום לבחינת כניסה.

מועמד רשאי לגשת לשני מועדים בלבד. הציון הגבוה מבין השניים הוא שיקבע. יותר אך ורק שימוש במילון שאינו אלקטרוני.

מועמדים הזקוקים להתאמות (לקות למידה או לקות רפואית), מתבקשים להעביר למזכירות החוג אישור רשמי על ההתאמות שקיבלו במסגרת לימודי התואר הראשון, מהאוניברסיטה/מכללה בה למדו.

מבנה ותוכנית הלימודים

החוג מציע שני מסלולי לימוד: מסלול מחקרי עם עבודת גמר מחקרית (תזה), ומסלול קליני עם פרויקט גמר.

לימודים במסלול המחקרי (עם תזה)

הלימודים במסלול המחקרי נמשכים שלוש שנים. בשנתיים הראשונות משלימים הסטודנטים/ות את חובות השמיעה (32 שש”ס). במהלך שנה א’ מתקשרים/ות הסטודנטים/ות עם מנחה לתזה ועד סוף השנה השנייה עליהם/ן להשלים את כתיבת הצעת המחקר לתזה. במהלך השנה השלישית עורכים/ות הסטודנטים/ות את המחקר וכותבים/ות את העבודה. עבודת תזה הינה עבודת מחקר שיש בה תרומה לקידום תחום הידע במסגרתו נערכה. אנו שואפים לכך שמחקרי התזה יערכו, ינותחו ויכתבו ברמה שמאפשרת פרסום בכתבי עת מדעיים בתחום התוכן של העבודה. עבודות התזה בחוג להפרעות בתקשורת באוניברסיטת חיפה מתנהלות במסגרת של גישות מחקריות שונות ומגוונות תוך שהסטודנט/ית מגבש/ת שאלת מחקר יחד עם המנחה (בין אם כמחקר עצמאי או כחלק ממחקר המתנהל בחוג), תוך שימת דגש על איסוף נתונים קפדני ומקיף, יושרה אקדמית וסטנדרטים אתיים מחמירים, והסקת מסקנות מתוך הנתונים.

דרישות תוכנית הלימודים במסלול המחקרי:

1. השלמת קורסים בהיקף 36 שש”ס. על הסטודנט/ית לסיים את חובות השמיעה עד תום השנה השנייה ללימודים.

2. התקשרות עם מנחה עד תום סמסטר ב’ של שנה א’*. סטודנט/ית שלא יתקשר/תתקשר עם מנחה עד מועד זה יעבור/תעבור אוטומטית למסלול עם פרוייקט גמר.

3. כתיבת שתי עבודות סמינריוניות בהיקף של 8 שש”ס.

4.הגשת הצעת מחקר לשיפוט עד תום סמסטר ב’ של שנה ב’. סטודנט/ית שלא יגיש/תגיש את ההצעה עד מועד זה יעבור למסלול ב’.

5. הגשת עבודת גמר מחקרית (תזה)- הגשת עבודת גמר מחקרית לשיפוט תתאפשר רק לאחר סיום כל חובות השמיעה והעבודות.

לימודים במסלול הקליני (עם פרויקט גמר)

עבודת גמר הינה עבודה אקדמית לא אמפירית שיש בה תרומה לקידום תחום הידע הקליני שבמסגרתו נערכה. אנו שואפים לכך שעבודות גמר תתרומנה תרומה משמעותית לתחום של הפרעות בתקשורת ושהן תכתבנה בצורה שתאפשר את הצגתן בפני פורומים קליניים ומקצועיים אחרים. נושא העבודה וכתיבתה יגובשו במהלך “סמינר הכנה לעבודה מסכמת” ותוך אינטראקציה בין הסטודנט/ית למנחה הקורס.  

1. השלמת קורסים בהיקף של 36 שש”ס. יש לסיים את חובות השמיעה עד תום השנה השנייה ללימודים.

2. כתיבת 2 עבודות סמינריוניות.

3. הגשת פרויקט גמר. (עבודת הגמר). הגשת הפרויקט תתאפשר רק לאחר סיום כל חובות השמיעה והגשת העבודות הנדרשות.

אשכולות הלימוד

במסגרת הלימודים אפשר להתמקד ב:

אשכול שמיעה וקוגניציה. הלימודים באשכול נועדו לקדם ולהעמיק את הידע התיאורטי בתחום האודיולוגיה ושיווי המשקל ולבחון את תרומתם של היבטים נוירו-קוגניטיביים לתיאוריה ולפרקטיקה בתחום השמיעה.

אשכול תקשורת, שפה וקוגניציה. הלימודים באשכול נועדו לקדם ולהעמיק את הידע התיאורטי בתחומי השפה, הדיבור והתקשורת ולבחון את תרומתם של תהליכים התפתחותיים ונוירו-קוגניטיביים להיבטים תיאורטיים יישומיים בתחום. 

תכנית אישית (לדוגמא, שפות סימנים, שיקום מבוגרים, אפאזיה)מועמדים שיש להם מנחה ומעוניינים בבניית תכנית אישית מוזמנים לפנות לפרופ’ רמה נובוגרודסקי: rnovogr1@univ.haifa.ac.il  

כחלק מלימודי המ”א בחוג, ניתן להתמקד באחד התחומים הבאים:

 התמחות בטכנולוגיות ברווחה ובריאות*. במסגרת הלימודים לתואר מ”א בהפרעות בתקשורת, ניתן להתמחות בתכנים הקשורים לטכנולוגיות רווחה ובריאות בתכנית משותפת לחוג להפרעות בתקשורת ולחוגים נוספים בפקולטה לרווחה ובריאות. במהלך הלימודים הסטודנטיות.ים יעמיקו את הידע באחד מתחומי הליבה של הפרעות בתקשורת (שפה/שמיעה) במקביל להתמחות בתכנים הקשורים לטכנולוגיות רווחה ובריאות, תוך קידום ראיה אינטרדיסיפלינרית המייחדת את הפקולטה למדעי הרווחה והבריאות.

התכנית כוללת קורסי חובה ובחירה ייחודיים לתכנית ההתמחות בהיקף של 12 שש”ס. [קישור למידע נוסף]

התמחות בהתפתחות הילד*. במסגרת הלימודים לתואר מ”א בהפרעות בתקשורת, ניתן להתמחות בתכנים הקשורים בהתפתחות רגשית-חברתית של ילדים ובתהליכים רגשיים בחדר הטיפולים במקביל להעמקת הלימודים באחד מתחומי הליבה של הפרעות בתקשורת (שפה/שמיעה). התכנית מתקיימת בשיתוף פעולה עם התכנית הבינתחומית להתפתחות הילד ותעניק לסטודנטים כלים בתחום המחקר הבין-תחומי ויכולת לפעול כבעלי.ות מקצוע במסגרות רב צוותית.

התכנית כוללת קורסי חובה ובחירה ייחודיים לתכנית ההתמחות בהיקף של 12 שש”ס. [קישור למידע נוסף]

לפרטים על כל אחת מההתמחויות ניתן לפנות לפרופ’ רמה נובוגרודסקי

תכנית הלימודים

הלימודים יתקיימו בימי רביעי. הקורסים כוללים קורסי חובה בתחומי שיטות המחקר, האתיקה וניהול שירותי בריאות . קורסי הבחירה והסמינריונים בחוג מושתתים על תחומי העניין של סגל החוג. אנו מעודדים הרכבת תוכנית לימודים בהתאם לתחומי המחקר של כל סטודנט וסטודנטית.

תכנית הלימודים תכנית הלימודים הלימודים מתקיימת יום אחד בשבוע- יום ד

תכני לימוד 

מסלול עם תיזה 

 מסלול ללא תיזה

קורסי חובה

10 שש”ס

8 שש”ס

קורסי חובת בחירה

14  שש”ס

20  שש”ס

סמינריונים

8  שש”ס

8 שש”ס

עבודת גמר תזה

 4 שש”ס 

 

סה”כ לתואר 

36 שש”ס 

36 שש”ס

ספר הקורסים