מידע למועמדים – תואר ראשון – תכנית הלימודים – החוג להפרעות בתקשורת

תוכנית לימודים לב”א בהפרעות בתקשורת (292102-23-01) מידע למועמד תשפ”ד

ראש החוג: פרופ’ יוסי אטיאס

מטרת תכנית הלימודים

להקנות ידע תיאורטי מדעי וקליני בהיבטים שונים של שפה, דיבור, תקשורת ולמידה תוך דגש על יישום ידע זה במחקר ועשייה קלינית.

לתת הכשרה בסיסית בנושאי מחקר רלוונטיים לתחום לשם עידוד תלמידים מצטיינים להמשיך את לימודיהם לתארים מתקדמים.

להכשיר סטודנטים לעבודה כקלינאים בתחום של הפרעות שפה, דיבור, תקשורת, שמיעה, ולמידה.

להכשיר סטודנטים לעבודה קלינית עם ילדים ומבוגרים אשר שפתם הראשונה אינה עברית.

להכשיר סטודנטים לפתח וליישם טכנולוגיה ממוחשבת מתקדמת למטרות אבחון, שיקום ומחקר.

לעודד מחקר בין-תחומי תוך דגש על : (א) הבנת תהליכים תקינים ובלתי תקינים של דיבור, שפה, תקשורת, שמיעה, ולמידה (ב) פיתוח שיטות קליניות יעילות ואמינות לאבחון וטיפול בהפרעות בתקשורת (ג) פיתוח טכנולוגיה ממוחשבת לצרכי מחקר, אבחון, טיפול ושיקום (כגון עזרי תקשורת חלופית, משוב ביולוגי באמצעות עיבוד אותות דיבור, סביבה טיפולית ממוחשבת וכדומה).

 

תכנית הלימודים

תכנית הלימודים כוללת לימודי התמחות בתחומי השפה, הדיבור, התקשורת, השמיעה, והלמידה.

בחוג מערכת ייעוץ והנחיה, שתלווה את התלמידים במהלך כל שנות הלימודים. עם השלמת הלימודים האקדמיים ועמידה בכל חובות החוג והאוניברסיטה יוענק לסטודנט תואר בוגר (B.A) בהפרעות בתקשורת. אולם על מנת לקבל זכאות לעיסוק במקצוע, חייב הבוגר, עם תום הלימודים, לעבור בחינת הסמכה מטעם משרד הבריאות. כמו כן, על מנת להצטרף כחבר באגודה הישראלית של קלינאי תקשורת על הבוגר לעבוד שנת עבודה בהדרכה וליווי של קלינאי תקשורת מוסמך במקום עבודה מאושר.

תכנית הלימודים כוללת קורסים בתחומים הבאים:

מדעי השפה, הדיבור, התקשורת , השמיעה, והלמידה

מקצועות הבריאות ומדעי החיים

שיטות מחקר

התנסויות קליניות

 

משך הלימודים

החוג לתואר בוגר בהפרעות בתקשורת (B.A.) הוא חד-חוגי. משך הלימודים שלוש וחצי שנים אשר מקנות 149 נקודות זכות.

 

לימודים קליניים

מטרת ההתנסויות הקליניות היא לפתח מיומנויות אבחון, טיפול ושיקום המבוססות על הידע התיאורטי והמדעי הנרכש בלימודים. במהלך ההתנסויות יעסקו הסטודנטים באבחון וטיפול בילדים ומבוגרים עם מגוון לקויות. התנסויות אלו מתקיימות בהדרכת קלינאי תקשורת מוסמכים בעלי תואר שני לפחות, ובעלי הסמכה להדרכה קלינית.

התנסויות קליניות יערכו במכון לאבחון וטיפול בהפרעות בתקשורת, שפה ודיבור במרכז הקליני הבין- תחומי באוניברסיטה, וכן בבתי חולים, מכונים אודיולוגים, מרכזי שיקום, מרכזים חינוכיים, מרכזי למידה, בתי ספר וגני ילדים.

 

חובות התלמידים בלימודים הקליניים

על התלמיד מוטלת החובה להציג למזכירות היחידה לחינוך קליני במהלך שנה”ל הראשונה אישור על ביצוע כל החיסונים הבאים: MMR , Td, opv/Ipv, חצבת, אדמת, הפטיטיס B ובדיקת מנטו. אי עמידה בחובה זו לא תאפשר לסטודנט להשתתף בהתנסות הקלינית בשנה ב’ ותעכב את המשך לימודיו.

על הסטודנט ליידע את מזכירות היחידה לחינוך קליני בתחילת השנה האקדמית על קושי או מגבלה רפואית שיש להם השלכות לגבי השיבוץ להתנסויות הקליניות. מידע זה הכרחי כדי לאפשר את ההתנסויות הקליניות בכל שנות הלימוד. במקרה של מחלה, קושי או מגבלה אקוטית, אשר עלולים להשפיע על השתתפות הסטודנט בהתנסויות הקליניות, יש להודיע על כך לאלתר למזכירות היחידה לחינוך קליני ולצרף מסמכים רפואיים בהתאם