היחידה לחינוך ולהכשרה קלינית – קורס הדרכה למדריכי סטודנטים – החוג להפרעות בתקשורת

הפרעות בתקשורת הינו תחום דעת ומקצוע שלא ניתן ללמוד בלמידה פורמלית ותיאורטית בלבד. הלמידה במהלך התואר מלווה בתהליך הכשרה ממושך הכולל התנסויות קליניות.

על מנת שההתנסות הקלינית אכן תהפוך ללמידה משמעותית עבור הסטודנטים, היא חייבת להיות מלווה בהדרכה מקצועית.

 

היחידה לחינוך ולהכשרה קלינית מכשירה קלינאי תקשורת במסגרת קורס מדריכים קליניים הנערך באוניברסיטה.

המדריכות והמדריכים הנבחרים מקרב מערך קלינאי התקשורת, רובם ככולם הינם בעלי מקצוע מנוסים.

החוג מקנה חשיבות רבה להכשרת המדריכים ושואף לכך שבעתיד יופנו הסטודנטים רק לקלינאי תקשורת שעברו קורס הדרכה.

מטרת הקורס הינה לקדם ולשפר את כישורי ההדרכה של קלינאי התקשורת העוסקים בהדרכה או מתעתדים לעסוק בהדרכה. 

 

הקורס מועבר במתכונת סדנאית המלווה בהרצאות, תרגולים והתנסויות של הדרכת עמיתים.

תכני הקורס כוללים דיון בגישות הדרכה שונות, חידוד מרכיבי תפקידי המדריך, רכישת “ארגז כלים” רלוונטי למדריך כגון: עריכת חוזה, טיפול בהתנגדות,

בניית “ברית הדרכתית”, פיתוח חשיבה רפלקטיבית, ניהול קונפליקטים במהלך ההדרכה, ותהליכי משוב.

 

הקורס בשנה”ל תשפ”ג, יחל ביום שישי ה- 10.2.23  ויכלול 8 מפגשים בשעות הבוקר 8:30-13:00

סך כל הקורס 60 שעות אקדמיות.

48 שעות פרונטאליות.

12 שעות הכוללות תרגילים ודיונים מתוקשבים.

בתום הקורס יש להגיש עבודה מסכמת עליה ינתן ציון.

 

על פי “נוהל אישור השתלמויות במסלול אישי לעובדי הוראה” המעוניינים בהכרה של הקורס לגמול במסגרת מסלול אישי, יפנו ישירות לפיקוח על התפתחות מקצועית טרם תחילת הקורס.

 

תנאי קבלה – 

*חמש שנות ותק מקצועי לפחות.

*מילוי שאלון למועמד ושליחתו בצירוף רשיון קלינאי תקשורת של משרד הבריאות בדוא”ל  ל ldannan@univ.haifa.ac.il  לא יאוחר מ 1.11.22.

*מבנה הקורס הינו סדנאי ולכן מוגבל במספר המשתתפים, לא כל הנרשמים יוכלו להתקבל למחזור הנוכחי. תינתן עדיפות מחמת שיקולים מערכתיים.

  

סיום הקורס  וקבלת תעודת “מדריך קליני להדרכת סטודנטים” מותנה ב :

נוכחות חובה: תתאפשר היעדרות של עד 20% בכפוף להצגת אישור רפואי

רישום לפורום כיתתי google classroom בו יעלו תכני הקורס ויוגשו מטלות

ציון עובר בכל המטלות

 

מסיימי הקורס יוכלו להגיש מועמדותם להדרכה של סטודנטים מטעם אוניברסיטת חיפה רק לאחר שיעברו בהצלחה הליך מיון וקבלה של היחידה לחינוך והכשרה קלינית.

מובהר שאין האוניברסיטה מחויבת לקבל להדרכה את כל מי שסיים את קורס ההדרכה בהצלחה.

 

עלות :

עלות הקורס הינה 600 ₪

מועמד שיתחייב (מצ”ב טופס התחייבות) להדרכה בשתי תקופות הדרכה, יהנה מהנחה של 400 ₪ וישלם רק דמי הרשמה בסך 200 ₪.

 

סגל הקורס : 

מרכזת אקדמית של הקורס: גב’ דבי קסטל

מרכזת מנהלית של הקורס: גב’ לימור דנאן

 

המרצות בקורס:

גב’ אדית וגנר: קלינאית תקשורת, מדריכה מוסמכת, M.A ייעוץ לחינוך מיוחד, קליניקה פרטית ו”דרך קבוצה” – קורסים וסדנאות בטיפול קבוצתי של ילדים עם קשיים התפתחותיים.

ד”ר אלון אורן: PhD עבודה סוציאלית, מטפל משפחתי ומדריך מוסמך מטעם האגודה לטיפול זוגי ומשפחתי, מנחה קבוצות פרקטיקום, מדריך צוותי עבודה. בעבודתו כמרצה מלמד בתכנית לתואר שני בביה”ס לעבודה סוציאלית וקורסי מדריכים לסטודנטים בעבודה סוציאלית.

פרופ’ רחל יפעת: החוג להפרעות בתקשורת אוניברסיטת חיפה.

גב’ דבי קסטל: ראש היחידה לחינוך והכשרה קלינית אוניברסיטת חיפה, ומתאמות היחידה להכשרה קלינית.

** חנייה תתאפשר רק בחניונים שמחוץ לקמפוס, אנו ממליצים להגיע בתחבורה ציבורית.

 

תאריך מפגש

המרצה

תכנים

10.2.23

גב’ אדית וגנר

הדרכה קלינית: מושגי יסוד, הגדרות ומודלים.

העיסוק בהדרכה בתחום הפרעות בתקשורת: הדומה והשונה בין זהויות מקצועיות. החוזה ההדרכתי.

17.2.23

גב’ אדית וגנר

יחסי גומלין בין תוכן לתהליך בהדרכה. ניתוח שיחות הדרכה תוך התייחסות לתוכן ותהליך.

24.2.23

ד”ר אלון אורן

מפגש הדרכה, חוזה עבודה, מסגרת המארגנת את נגזרות ההדרכה, מתחים בתוך ההדרכה.

3.3.23

ד”ר אלון אורן

מושגים בסיסיים בטיפול הדרכה: החזקה, הכלה, זולת עצמי, מובחנות, העברה נגדית והזדהות השלכתית.

10.3.23

ד”ר אלון אורן

תהליכים מקבילים, התנגדות בהדרכה. משוב הערכה.

17.3.23

ד”ר אלון אורן

תהליכי סיום ופרידה. סיכום מפגשים.

24.3.23

פרופ’ רחל יפעת
גב’ דבי קסטל

אתיקה בהדרכה

31.3.23

גב’ דבי קסטל-
ראש היחידה לחינוך והכשרה קלינית ומתאמות היחידה הקלינית

מודל ההדרכה הקלינית של היחידה: תיאוריה ומעשה. היכרות עם הדרישות מהמודרך ומהמדריך במהלך ההדרכה. הערכה ומשוב במהלך ובסיום תהליך ההדרכה.